گاهی ممکن است فکر کنید که موضوع فعالیت کاملا قانونی است و یا حوصله تحقیق و بررسی در مورد آن را نداشته باشید و کارتان را شروع کنید. با توجه به توضیحاتی که در مورد مشکل غیرقانونی بودن فعالیت ارائه شد، حتما پیش از شروع فعالیت خود، با استفاده از نظر کارشناسان و مشاوران حقوقی مطمئن شوید که مانع شرعی یا قانونی برای کسبوکارتان وجود ندارد
نکته سوم- مجوز بگیرید:
در صورتی که کسبوکار شما نیازمند مجوز است (مشکل عدم دریافت مجوز را بخوانید) مجوزهای لازم آن را دریافت کنید تا حد ممکن پایههای کسبوکارتان مستحکم باشد.
نکته چهارم- دنبال مجوز زوری نباشید:
اگر مجوز معمول و متعارفی برای کسبوکار شما پیشبینی نشده و قانونگذار یا صنف مورد نظر شما حاضر به ارائه مجوز فعالیت به شما نیست، بیجهت به دنبال کسب مجوز نروید و با اصرار و پیگیری مکرر، آنها را نسبت به کار خود حساس نکنید. این نکته استراتژی معروف و خوبی است که شرکتهای بزرگی چون اسنپ و تپسی آن را استفاده کردند.
نکته پنجم- قرارداد همبنیانگذاران امضا کنید:
از همان ابتدای کار در مورد اهداف و آینده کسبوکار با شریکتان صحبت کنید و با شجاعت و صراحت در مورد حقوق و تکالیفتان، درصد سهام، اختلافات احتمالی و درآمد و سرمایه بحث کنید. مطمئن باشید جنگ اول بهتر از صلح آخر است و اگر همین ابتدا در مورد این موارد فکر نکنید، در آینده قطعا با مشکلات متعددی روبرو خواهید شد.
نکته ششم- مطمئن شوید آوردههای فکری متعلق به شماست:
اگر در کسبوکارتان از اختراع، طرح صنعتی، راز تجاری، نرمافزار یا سایر اموال فکری استفاده میکنید، همان ابتدای کار مطمئن شوید که حقوق فکری آن به نام شما یا شریکتان به ثبت رسیده باشد و یا به موجب یک قرارداد دقیق، حقوق فکری آن به شما واگذار شده باشد
نکته هفتم- با تمام شرکا و همکارانتان قرارداد NDA ببندید:
غالبا کسبوکارهای نوپا اسرار تجاری مهمی دارند که افشای آنها باعث صدمه به کسبوکار و جلو افتادن رقبا خواهد شد. در راهنمای اسرار تجاری شرکت خود را جدی بگیرید به بررسی انواع اسرار تجاری یک شرکت پرداختیم. پیشنهاد میکنیم در مورد قرارداد عدم افشا (NDA) اطلاعات کافی کسب کنید و تمام شرکا و کارمندانتان را به موجب چنین قراردادی مکلف به رازداری نمایید.
نکته هشتم- برند خود را ثبت کنید:
پیش از آنکه خیلی در کسبوکارتان پیشرفت کنید و نام و علامت تجاری شما به شهرت زیادی برسد، آنها را ثبت کنید.
گاهی ممکن است به دلایلی مثل مشابهت یا همانندی با علامت دیگر یا پیشدستی رقبا در ثبت آن برند، نتوانید برند خود را ثبت کنید. برای پیشگیری از این مشکلات، به شما پیشنهاد میکنیم اندکی پس از اینکه کسبوکار خود را شروع کردید به ثبت برند خود بپردازید.
نکته نهم- در ثبت شرکت عجله نکنید:
سوالی که بسیار پرسیده میشود اینست که چه زمانی ثبت شرکت کنیم.
باید بدانید که ثبت شرکت در مراحل ابتدایی کار نهتنها نمیتواند به شما کمک چندانی بکند، بلکه شما را درگیر مسائل پیچیده مالی و مالیاتی و حقوق کار و امور تشریفاتی شرکتها خواهد کرد که زمان و هزینه زیادی را از شما خواهد گرفت.
اجازه دهید کمی کسبوکار شما پیشرفت کرده و تعدادی کاربر پیدا نموده و نیاز به اعتمادسازی جدی پیش کاربران یا سرمایهگذاران داشته باشید، سپس شرکت خود را ثبت نمایید.
نکته دهم- شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص ثبت کنید:
با توجه به نکته بالا، اگر موعد ثبت شرکت فرا رسیده است، بهترین و منعطفترین قالب ثبتی برای استارتاپهایی که نیازمند جذب سرمایه هستند، شرکت سهامی خاص و برای استارتاپهایی که به جذب سرمایه نیاز چندانی ندارند، شرکت با مسئولیت محدود است.
نکته یازدهم- با تمام شرکا و همکارانتان قرارداد عدم رقابت ببندید:
زمانی که یک کسب و کار نوپا کارمندی را به استخدام خود در می آورد، جدای از آنکه دارایی های فکری خود را در اختیار وی قرار داده و ناگزیر او را با اسرار تجاری شرکت آشنا می کند، هزینه های زیادی برای آموزش و کسب تجربه وی توسط کارفرما پرداخت می شود.
یکی از اقداماتی که برخی شرکت های برای صدمه زدن به رقبای خود انجام می دهند، ترغیب کارمندان شرکت های رقیب به خروج از آن شرکت ها و استخدام آن ها نزد خود است، عملی که نه تنها شرکت رقیب را از خدمات کارمند زبده خود محروم می سازد، بلکه باعث انتقال کوله باری از تجربه و تخصص و اسرار تجاری به شرکت رقیب می شود.
روش مقابله پیشنهادی ما با این رویه غیر منصفانه و ستیزه جویانه، استفاده از قرارداد عدم رقابت کارمندان است.
نکته دوازدهم- همه چیز را به نام شرکت کنید:
پس از اینکه شرکت را ثبت کردید، تمام همبنیانگذاران و شرکا باید آنچه متعلق به شرکت بوده است را تماما به نام شرکت منتقل کنند.
نامهای دامنه، ورقههای اختراع، گواهیهای ثبت نرمافزار، املاک و مستغلات، حسابهای بانکی، اموال غیرمنقول، نام و علامتهای تجاری، مجوزهای صنفی، اینماد و نماد ساماندهی و غیره را به نام شرکت تغییر دهید و مالکیت آن را به شرکا انتقال دهید.
این نکته از این جهت حائز اهمیت است که اگر یکی از شرکا فوت کند، ناتوان (جسمی یا روانی) شود یا قصد ترک شرکت را داشته باشد، همه چیز به هم نخواهد خورد.
نکته سیزدهم- شفاف سازی کنید و جلوی انحصار اطلاعاتی را بگیرید:
تلاش کنید تا بستری شفاف برای رشد کسبوکار خود بسازید و از حبس اطلاعات نزد خودتان یا شرک هایتان جلوگیری کنید.
نگذارید اطلاعات نزد یک یا چند نفر حبس گردد و حداکثر تلاش خود را بکنید تا ضمن حفظ انسجام حداکثری تیم، استارتاپ را متکی بر افراد پیش نبرید.
میدانیم که استارتاپ تکیه اساسی بر تیم کارآفرین دارد، اما اگر خدایی ناکرده مرگ سراغ یکی از اعضای تیم آمد یا به هر دلیل، یکی از شرکا قصد خاتمه همکاری را داشت، باید استارتاپ را شکست خورده دانست؟
به شما پیشنهاد میکنیم همه چیز را شفاف کنید، دسترسیهای اطلاعاتی را به نحو منصفانه و عادلانهای در تیم توزیع کنید و تلاش کنید تا هرگونه انحصار را از شرکت دور نمایید.
نکته چهاردهم- سهام را یکجا به هم بنیان گذاران ندهید:
یکی از روشهای مفید و مهمی که برای حفظ انگیزه هم بنیانگذاران و تشویق آنها به تداوم همکاریشان استفاده میشود، واگذاری زمانبندی شده سهام یا وستینگ سهام است.
با استفاده از این روش، به جای اینکه یک همبنیانگذار به محض شروع به همکاری درصد زیادی از سهام شرکت را صاحب شود، سهام او طی یک دوره زمانی سه تا پنج ساله و به شکل ماهیانه به او داده میشود.
به شما نیز پیشنهاد میشود برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در صورت فوت، ناتوانی یا خروج یکی از همبنیانگذاران، سهام را به شکل زمانبندی شده به همبنیانگذاران بدهید. بد نیست بدانید بسیاری از سهامداران، وستینگ را پیششرطی برای سرمایهگذاری میدانند.
نکته پانزدهم از وکلا و حقوق دانان غیر متخصص کمک نگیرید:
توجه داشته باشید که اظهارنظر در مورد مسائل حقوقی استارتاپها نیازمند دانش در حوزه حقوق تجارت الکترونیک، حقوق شرکتها و موسسات، حقوق مالکیت فکری، حقوق فناوری اطلاعات، حقوق جرایم رایانهای و آشنایی نسبی با مسائل فنی این حوزه است و وکلا و حقوقدانان غیرمتخصص در این حوزهها، احتمالا نه تنها نمی توانند کمک مناسبی به شما بنمایند، بلکه ممکن است با استفاده از دانش سنتی خود و تلاش برای حل مشکلات با استفاده از آن اطلاعات، مشکلات شما را دو چندان کنند.
منبع : dadpardaz.com
دیدگاه خود را بنویسید