کاربرد هوش تجاری در صنایع مختلف

یکی از عواملی که باعث می‌شود هوش تجاری میان مدیران و صاحبان کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار باشد، تحلیلگرا بودن نرم افزارهای مرتبط با آن است؛ این مورد یکی از کاربردهای هوش تجاری (Business Intelligence) است که آن را “تحلیل و گزارش دهی دقیق و جامع” می‌نامیم. پیاده‌سازی هوش تجاری فاصله ایجاد شده میان مدیران میانی و مدیران ارشد، از لحاظ ارتباط‌های ایجاد شده اطلاعاتی را از بین می‌برد و مدیران در هر سطحی که باشند در لحظه تمام داده‌هایی که به آنها نیاز دارند را با کیفیت بالا در اختیار خواهند داشت .

سازمان‌های مختلف در زمینه‌های کاری متفاوت با مشکلات فراوانی هنگام استفاده از داده‌های موجود در سیستم‌ها مواجه می‌شوند. در این بین بکارگیری هوش تجاری، موجب بهتر شدن شرایط جمع آوری داده‌ها و تحلیل و بررسی آنها می‌شود. همانطور که گفتیم سازمان‌ها در استفاده از داده‌ها با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوند که در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم: 

بیشتر مواقع گزارش‌ها در منابع مختلفی قرار دارند که یکپارچه نمودن آنها کار بسیار زمان‍بری است.

  • بدلیل ساختار نرم افزارهای عملیاتی، ساختن گزارشات حجیم از اطلاعات بسیار وقت‌گیر بوده و کند پیش می‌رود.

اکثر گزارش‌های ایجاد شده از برنامه‌ها، ساده، بدون جزئیات و نشان‌دهنده کار انجام شده در سیستم هستند؛ در نتیجه نمی‌توان بوسیله آنها گزارشات تحلیلی و عمقی ساخت.

کاربردهای هوش تجاری در صنعت بیمه

امروزه راهکارهای محصولگرای شرکت‌های بیمه، دیگر کاربردی ندارند و مشتریان انتظارات متفاوت و متنوعی را از شرکت‌های بیمه دارند. در ضمن طی سال‌های اخیر و با ورود شرکت‌های بیمه خصوصی و موسسات ارائه دهنده خدمات مالی، بازار از شرایط انحصاری خود خارج شده و رقابت تنگاتنگی بین شرکت‌های بیمه، برای جذب مشتری و ارائه خدمات متنوع ایجاد شده است.

شرکت‌های بیمه، داده‌های حجیم و متنوعی را از جمله داده‌های بیمه گزاران، بیمه نامه‌ها و خسارات را در بانک‌های اطلاعاتی خود که شامل بیمه‌های عمر، اتومبیل، درمان، مسولیت، معلم و … ذخیره و نگه داری می‌کنند.

در این بین مشکل بزرگ در شکل کابوس، برای تیم IT ایجاد می‌شود که بدون استفاده از هوش تجاری (BI) ، فرآیند بازیابی و جمع آوری داده‌ها و انتقال آنها به نرم افزارهای اطلاعاتی، بسیار وقت گیر و کند پیش می‌رود. از این رو پیاده سازی هوش تجاری نقش بسیار مهمی ‌را در همه شاخه‌های صنعت بیمه ایفا می‌کنند تا مدیران این صنعت بتوانند با تحلیل داده‌های حجیم ذینفعان بهترین مدل بیمه را ارائه دهند.

برخی از کاربردهای موثر هوش تجاری در صنعت بیمه عبارتند از :

با استفاده از تکنیک‌های هوش تجاری، مدیریت شعب و نمایندگی‌ها به بهترین نحو انجام می‌شود.

هوش تجاری در شناسایی مشتریان بالقوه برای فعالیت‌های بازاریابی بیمه‌ای بسیار مفید است.

  1. تحلیل سودآوری و کارایی محصولات با دقت بالا انجام خواهد شد.
  2. تحلیل و بررسی دقیق طرح‌های مختلف بیمه و کنترل سود و زیان هر کدام، با استفاده از هوش تجاری انجام خواهد شد.
  3. کنترل و مدیریت ریسک‌ها با استفاده از BI ، با دقت بالایی انجام خواهد شد و فرصت‌های عالی موجود در بخش‌های ویژه بازار را تعیین می‌نماید. در نتیجه، بخش‌های مختلف بازار را که می‌توانند به یکدیگر مربوط باشند را پیدا خواهد کرد.
  4. کنترل و مدیریت ادعاهای دروغین خسارت و شناسایی فریب کاری‌ها، به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

با استفاده از سیستم‌های هوش تجاری، محدودیت‌های ذاتی انسان در عدم توانایی پاکسازی حجم زیادی از داده‌ها از بین خواهد رفت و در نتیجه احتمال تصمیم‌های مخرب و با ریسک بالا کاهش خواهد یافت.

کاربردهای هوش تجاری در صنعت بانکداری

امروزه بانک‌هایی که به عنوان موسسات مالی بسیار بزرگ شناخته می‌شوند، به دنبال راه‌هایی برای مدیریت موثر مشتریان در سطح شعب‌های خود هستند و این مورد را عامل حیاتی برای موفقیت می‌دانند.

همچنین برنامه‌ریزی برای جذب سپرده از مشتریان و کسب و کارهای تازه نفس، بودجه لازم برای اعطای تسهیلات، که باعث موفقیت برای بانک می‌شود را به همراه دارد. از این رو جذب مشتریان مناسب، ارائه خدمات متنوع به آنها و حفظ و نگهداری مشتریان در یک رابطه سودآور، برای بانک ممکن می‌شود.

کاربردهای هوش تجاری در شرکت‌های خدماتی

درادامه کاربردهای هوش تجاری باید گفت امروزه شرکت‌های خدماتی مثل: انواع بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مراکز ورزشی، مراکز آرایشی و بهداشتی و … برای تحلیل و بررسی عوامل مختلف، از سیستم‌های هوش تجاری استفاده می‌کنند.

در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای مفید هوش تجاری در شرکت‌های خدماتی می‌پردازیم:

  1. بدست آوردن دیدگاه مناسب و آشنا شدن با انتظارات مشتریان، که در نهایت باعث پیشرفت در نحوه خدمت رسانی به مشتریان خواهند شد.
  2. تحلیل نوع خدمات از لحاظ موقعیت‌های بکار رفته، زمان صرف شده، هزینه‌های انجام شده و سود و زیان‌ها با استفاده از هوش تجاری امکان پذیر است.
  3. تحلیل ارزش‌های بدست آمده و سود و زیان‌ها تا پایان مدت حیات پروژه، با استفاده از BI انجام می‌شود.
  4. می‌توان همزمان با پیشرفت پروژه، به پیش‌بینی شرایط منابع موجود پرداخت.
  5. با بکار بردن سیستم هوش تجاری، هماهنگ نمودن شرایط پروژه‌ها با اهداف سازمانی ممکن خواهد شد.

کاربردهای هوش تجاری در شرکت‌های سرمایه گذاری

در بازار حال حاضر، استفاده از هوش تجاری، یکی از مهمترین عوامل موفقیت کارگزاری‌ها و انواع شرکت‌های بورس است. در ادامه به برخی از عوامل کاربردی سیستم‌های هوش تجاری که در شرکت‌های سرمایه گذاری بکار گرفته می‌شوند می‌پردازیم.

کاربرد هوش تجاری در سرمایه گذاری

  1. بدست آوردن دیدگاه اقتصادی و مناسب نسبت به سرمایه گذاری‌های انجام شده و پیش بینی سود و زیان منابع مالی اختصاص داده شده به آنها با سیستم‌های هوش تجاری، به بهترین نحو انجام می‌شوند.
  2. بررسی و تحلیل شرایط هر یک از سرمایه گذاری‌های انجام شده به صورت جداگانه با BI امکان پذیر است.
  3. با جمع آوری گزارشات بدست آمده، کنترل و مدیریت اهداف و یا تعیین اهداف جدید، به بهترین نحو انجام می‌پذیرد.
  4. هماهنگ کردن شرایط سرمایه گذاری با بررسی اهداف سازمانی امکان پذیر می‌شود.
  5. تصمیم گیری برای انجام سرمایه گذاری‌های جدید بر مبنای تحلیل‌های بدست آمده با استفاده از نرم افزارهای هوش تجاری، انجام می‌شود.         

جمع بندی

راهکارهای هوش تجاری، مدیران سازمان‌ها و صنایع مختلف را قادر می‌سازد تا با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و تحلیل دقیق آنها، از وضعیت سازمان در جنبه‌های گوناگون آگاهی پیدا کرده و فرصت‌ها و تهدیدهای ایجاد شده در کسب و کار را شناسایی کنند و در نهایت با تجزیه و تحلیل آنها کسب و کار خود را بهبود بخشند.

جمع آوری این داده ها با استفاده از نرم افزارها و ابزارهای قدرتمند هوش تجاری امکان پذیر خواهد شد و کابوس جمع آوری داده‌ها از بانک‌های اطلاعاتی را از شما دور می‌کند. یکی از نرم افزارهای قدرتمند در این حوزه نرم افزار پاور بی آی (Power BI) هست.

بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشیم که اگر می‌خواهیم از سیستم‌های هوش تجاری بیشترین بهره را ببریم، ابتدا باید بدانیم نیازهای سازمان چیست؟

مثلا برای کاهش هزینه‌های تولید، صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری باید اطلاعات لازم از این دو مبحث را داشته باشیم. پس از اینکه اطلاعات لازم را جمع آوری کردیم باید سوال دیگری از خود بپرسیم؛ مثلا: چه تصمیماتی را اتخاذ کنیم تا هزینه‌ها به حداقل و بهره‌وری و سودهی به حداکثر میزان خود برسند؟

در نهایت با اتخاذ بهترین و مناسب‌ترین تصمیم، میتوانیم هزینه‌ها را به کمترین حد خود برسانیم. در همین راستا سیستم‌های هوش تجاری به طور گسترده در صنایع و سازمان‌های مختلف، برای تصمیم‌گیری و تحلیل، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مورد باعث می‌شود سازمان‌ها با آگاهی بیشتری تصمیم گیری کرده و با درک بهتر فرصت‌ها و یا تبدیل تهدید‌ها به موقعیت مناسب، از رقبای خود پیشی بگیرند.

در پایان می‌توان گفت مهمترین نتیجه‌ای که با هوش تجاری میت‌وانید بدست آورید، کسب اطلاعات عملی مفید، از تحلیل و بررسی اطلاعات و داده‌هایی است که مسیر پیشرفت شما را به سمت موفقیت هدف گذاری می‌کند.